Anton en del av diabetesgåtans lösning

När Anton föddes togs ett test från navelsträngen som visade att han har en genetiskt förhöjd risk att drabbas av typ1-diabetes. Sedan dess är han ett av flera tusen barn som deltar i Teddy. En studie som väntas mynna ut i bättre förståelse för sjukdomen och i ett vaccin.

Klockan är 10 en måndagsmorgon i oktober. Anton, hans lillasyster Klara och mamma Cecilia är på besök på Teddykliniken. En gång var tredje månad träffar de här en sjuksköterska som tar blodprov på Anton och sedan går igenom den senaste tidens matvanor och om det är något särskilt som hänt i deras liv som kan ha betydelse för studien. Anton och Klara leker med ett trätåg som de kör på en räls i ett av besöksrummen.

– Det är klart att det kändes jobbigt i början när vi fick höra att Anton hade en större risk. Men nu är det egentligen inget som vi tänker på, vi lever som vanligt, säger Cecilia.

” Ett tarmvirus kan orsaka att barnen utvecklar diabetes.“

Anton är van vid att komma till kliniken och om han och hans familj vill kommer forskarna att följa hans utveckling upp till att han fyller 15 år.

– För mig var det självklart att vi skulle vara med. Förhoppningen är ju att det här kan leda till att hjälpa barn i framtiden, säger Cecilia Nordqvist.

Endast ett fåtal av barnen som har en förhöjd risk att utveckla typ1-diabetes utvecklar sjukdomen. Vad det är som gör att vissa får det och vissa klarar sig undan vill forskarna reda ut. 8 600 barn från Sverige, USA, Finland och Tyskland deltar, 2 225 kommer från Skåne. Sedan starten 2004 har 27 av Skånebarnen utvecklat diabetes, runt 100 har utvecklat antikroppar mot sina betaceller som kan vara ett steg mot ett insjuknande. Åke Lernmark, professor i experimentell diabetesforskning vid Lunds Universitets Diabetescenter (LUDC), menar att det handlar om tillräckligt många barn för att det ska bli intressant statistiskt att titta på blodproven. Hittills har han och hans kollegor observerat åtminstone en viktig gemensam nämnare bland de barn som utvecklat antikroppar.

– Barnen har haft en sjukdom, oftast ont i magen, utan att få feber. Sjukdom med hög feber verkar å andra sidan skydda mot antikroppar mot barnets betaceller, säger Åke Lernmark som misstänker att ett tarmvirus ligger bakom att barnen utvecklar antikroppar.

Ett omfattande labbarbete har satts igång där barnens avföringsprov, som regelbundet skickats in till Teddystudien, ska analyseras. Det väntas färdigt tidigast sommaren 2012.

– Om det skulle visa sig att det är ett virus som ligger bakom att barnen får antikroppar mot sina betaceller så borde det inte behöva ta mer än ett eller två år för vaccintillverkarna att ta fram ett vaccin, säger Åke Lernmark.

Text: Ola Isaksson

Publicerad: 2013

Teddy

Teddy finansieras av amerikanska NIH, National Institute of Health, studien pågår till 2024.