Bilkollage

Lång startsträcka för elbilar

Elbilarna har varit på väg länge – men utgör fortfarande mindre än en procent av alla bilar som säljs i Sverige. Varför går det så trögt med elektrifieringen av bilmarknaden? Och vad krävs för att elbilen ska slå igenom på allvar?

– Det är många faktorer som måste samverka för att vi ska få se ett genombrott för elbilen i större skala och där är vi inte än på ett bra tag, säger Magnus Johansson, forskare vid Standardisation Research Center på Institutet för Ekonomisk forskning vid Lunds Universitet.

– Mycket har att göra med standarder och nätverkseffekter i en industri som under 100 år har hunnit bygga starka strukturer kring fordon med förbränningsmotorer och sådana strukturer bryts inte ned i en handvändning. Men elbilen kommer och just nu pågår många spännande projekt i fordonsindustrin, men förändringarna kommer sannolikt inte att ske lika snabbt och omvälvande som i exempelvis mobilindustrin.

Kontrollera hela kedjan

En nyckelfaktor för det eller de företag som vill skapa förändring i fordonsindustrin är att de måste skaffa sig kontroll över alla led i värdekedjan. Det kan ske genom att man förhandlar fram standarder för allt från laddning till gränssnitt för mjukvaran i och omkring fordonen.

– Men det kan också ske genom att en eller flera aktörer agerar som Apple gjorde i mobilindustrin, skapar ett eget ekosystem och placerar sig själv mitt i det och låter andra företag göra en stor del av utvecklingsarbetet utifrån en gemensam plattform. Blir det tillräckligt många företag som ansluter sig till en sådan allians kan det ge oerhört kraftfulla nätverkseffekter.

Mer än bara teknik

Vad är det då som krävs för att elbilen ska lyckas kommersiellt?

– Det räcker dessvärre inte med att bygga världens bästa elbil, säger Magnus Johansson. Du måste också skapa helhetslösningar med ett fungerande nätverk av tjänster och service kring bilen. I elbilens ekosystem måste det finnas smidiga och smarta lösningar för allt från laddning och drift till service och betalningar.

Det mesta av tekniken finns redan i dag, men mycket återstår att göra för att få alla pusselbitar på plats för att elbilen på allvar ska vara ett alternativ för den stora massan av bilförare, menar Magnus Johansson:

– Fordonsindustrins stora utmaning är att inte fastna i alla tekniska detaljer, utan att försöka bygga ett komplett ekosystem kring elbilen. Exakt när och hur det kommer att ske är omöjligt att säga i dag, men när processen väl börjar ta fart kommer effekterna sannolikt att bli kraftfulla.

Skribent: Sven-E Lindberg

Publicerad: 2013

Faktorerna som kan få elbilen att rulla

Viktiga framgångsfaktorer för att elbilen ska nå ut till den riktigt stora marknaden är, enligt Magnus Johansson:

• En satsning på elbilar i stora segment som C- och D-klasserna, det vill säga mellanstora och stora familjebilar.
  • Bättre batterier som ger längre räckvidd än dagens. För att elbilen ska bli intressant utanför storstäderna behöver räckvidden vara minst 250 km.
  • En gemensam standard för laddning – eller möjligheter att enkelt växla mellan olika laddsystem.
  • Möjligheter att snabbladda batterierna vid behov.
  • En stark infrastruktur med strategiskt utplacerade laddstationer som täcker in de viktiga trafikstråken.
  • Möjlighet att vara uppkopplad under hela färden, så att du i realtid kan ta del av allt från väder- och trafikinformation till att genomföra betalningar och uppdatera bilens mjukvara.
  • Betalsystem och affärsmodeller som är anpassade efter hur bilen används och en prisnivå som för konsumenten som helst ligger något lägre än den för bilar med förbränningsmotorer.
  • Åtgärder som ger ett mervärde för den som väljer att köra elbil. Det kan handla om lägre skatter, gratis laddning, fri parkering eller möjlighet att använda kollektivfilerna för att komma fram snabbare.