Batteridriven trådbuss – mer eldrift utan mer trådar

Landskrona i Sverige blir en grönare stad i höst. Då sätts nu in en batteribuss, med s.k. Slideindrift. Bussen kommer att rulla under trådbussarnas kontaktledning på linje tre, ladda batterierna och därefter koppla ner för att fortsätta enbart på batterier på andra linjer innan den återvänder på sin rutt till trådarna för att laddas på nytt. Projektet är ett EU-projekt där Lunds universitet är huvudpartner.

– SlideIntekniken gör det möjligt för oss att utöka elektrifieringen av Landskronas stadsbussnät utan att behöva sätta upp fler trådar. Vi behåller därför både fördelen av en elektrifierad trafik och flexibiliteten i att kunna justera linjesträckningar utanför centrum, säger Klas Sörensson, bussansvarig på Skånetrafiken.

SlideIn är ett projekt för att öka eldriften av bussar i städer. SlideIn bygger på en teknik där bussen laddas medan den kör, i detta fall genom att kopplar in sig på en kontaktledning i luften. Genom att ladda batteriet medan fordonet kör, effektiviseras laddningen samtidigt som bussarna har möjlighet att köra på sträckor utan kontaktledningar. Projektet pågår fram till december 2015 och målet är att utveckla en attraktiv och kostnadseffektiv lösning för att elektrifiera en större del av kollektivtrafiken.

– Runt om i världen görs försök att hitta lösningar som möjliggör eldrift för en effektivare kollektivtrafik och renare miljö. Projektet i Landskronas stora fördel är att trådbussinvesteringen redan är gjord och att bussen laddas under drift, vilket är skonsamt för batterierna, säger Mats Alküla, professor på LTH i Lund, som är specialist på denna typ av teknik.

Text: Kristina Lindgärde

Publicerad: 2013

Se även