Uppkopplade bilar öppnar nya vägar

Framtidens bilar är inte bara energisnåla och fossilfria – de är också uppkopplade och ständigt uppdaterade.

– Connected Car-konceptet öppnar för nya användningssätt och nya affärsmodeller. Det kan innebära att vi får se en liknande utveckling i fordonsindustrin som i mobilbranschen, där Apple och Google på kort tid förändrade hela spelplanen genom att tänka nytt och agera annorlunda.

Det säger Sinan Deniz, doktorand vid Standardisation Research Centre på Institutet för ekonomisk forskning samt vid institutionen för informatik vid Lunds universitet. Hans avhandling handlar om den elektriska och uppkopplade bilen med fokus på digital mobilitet och anslutbarhet.

Vid en brytpunkt

Sinan Deniz har tidigare studerat just mobilindustrin och han ser tydliga paralleller till det ”systemskifte” som ägde rum när Apple och Google skapade egna plattformar för utveckling av mjukvara, där tredjepartsutvecklare spelade en avgörande roll för att rita om spelplanen i branschen.

– Det skapade ett enormt förändringstryck och där hängde traditionella mobiljättar som Nokia helt enkelt inte med.

Kartan ritas om

Riktigt lika snabb och dramatisk lär omvandlingen inte bli i fordonsindustrin, eftersom bilar har en betydligt längre livscykel än smartphones. Men potentialen för en snabb och kraftfull omvandling i fordonsindustrin ska absolut inte underskattas, menar Sinan Deniz.

– Exakt hur fordonsindustrin kommer att förändras är för tidigt att säga, men helt klart är att vi står inför ett systemskifte där mjukvaran i och omkring bilen blir allt viktigare – kanske till och med viktigare än själva hårdvaran. I stället för att köpa en ny bilmodell vart tredje år kan vi välja en bil som uppdateras varje gång vi sätter den på laddning.

Plattformar för framgång

En viktig framgångsfaktor blir därmed, menar Sinan Deniz, bilindustrins förmåga att skapa standarder/plattformar och tjänster kring fordonen.

– För den uppkopplade bilen handlar det om många faktorer som ska komma på plats. Det behövs ett användargränssnitt som fungerar i olika sammanhang och miljöer, det måste finnas ett samspel mellan systemen inne i bilen och de som finns på utsidan och det ska vara lätt att uppdatera och lägga till nya tjänster.

Många fördelar

Fördelarna med att köra ”uppkopplat” är många, menar Sinan Deniz:

– Genom att låta mjukvaran i bilen samverka med andra system i omvärlden kan vi öka säkerheten i trafiken, vi kan optimera körningen så att vi kommer fram snabbare och vi kan minska belastningen på miljön och klimatet.

Med den uppkopplade bilen väcks också frågan om hur vi kommer att se på bilen i framtiden. Kommer den fortsätta att vara en viktig statusmarkör och symbol för frihet – eller kommer vi att bli mer rationella och se bilen bara som ett av många transportslag som används bara när och där vi behöver den?

Viktiga vägval

– Utvecklingen kan mycket väl gå åt samma håll som i mobilbranschen, där det inte längre är så viktigt vilken smartphone du har, utan vad du kan göra med den, säger Sinan Deniz.

Tekniken för att skapa den ultimata uppkopplade bilen som i princip är självgående finns i princip redan, men vägen till marknaden kantas av många viktiga strategiska beslut.

– Ytterst handlar det ju om vi är beredda att låta bilarna styra oss för att spara tid, pengar och miljö – eller om vi även i fortsättningen vill ha kontrollen över bilen, säger Sinan Deniz. Kanske är det så att vi kan hitta en balans där vi kan utforma resan efter våra egna önskemål och behov så att vi trots smarta inbyggda system ändå känner att det är vi som styr bilen –och inte bilen som styr oss.

Text: Sven-E Lindberg

Publicerad: 2014