Skalbagge inspirerar till ny dieselteknik

Energimyndigheten ger 6,8 miljoner kronor till en radikalt ny princip för bränsleinsprutning i dieselmotorer. Tekniken håller på att utvecklas vid Lunds Tekniska högskola i samarbete företaget Swedish Biomimetics 3000. Tekniken efterliknar hur en speciell skalbagge, Bombarderbaggen, sprutar en irriterande vätskedimma på myror, grodor, spindlar och andra inkräktare.

– Vad man upptäckt är att baggen generar dimman med hjälp av värme, och inte med tryck, som i dagens motorer. Det innebär billigare insprutare vilka kräver mindre energi samt möjlighet till minskade utsläpp, säger Per Tunestål, professor i Förbränningsmotorer vid LTH.

Själva iden att efterlikna skalbaggens spray-metod kommer från Leeds University i England. Swedish Biomimetics 3000 har utvecklat och kommersialiserat tekniken för ett antal tillämpningar, bland annat ett motsvarande system för bensinmotorer, där det nu finns en fungerande prototyp.

Per Tunestål har varit en av initiativtagarna till att vidareutveckla tekniken för dieselinsprutning. Där är det lite svårare, jämfört med i en bensinmotor. Dels har dieselbränslet högre kokpunkt, dels sprutas bränslet inuti cylindern där trycket är högre.

Forskningsprojektet håller på i fyra år. I slutfasen räknar forskarna med att ha förstadiet till en prototyp klar. Om ytterligare något år hoppas man att tekniken kan finnas i dieselmotorer, ett tillskott som Per Tunestål uppskattar kommer att ge en bränslebesparing på ett par procent.

Också flygplansindustrin har inspirerats av den speciella Bombarderbaggens fysionomi. Den heta ångstrålen sätts nämligen igång av en millimeter stor reamotor som finns i baken på baggen.

Text: Kristina Lindgärde

Publicerad: 2013