Lena Neij forskar på framtidens hållbara städer.

De forskar på framtidens städer

Städernas klimatpåverkan står i dag för 80 procent av de globala utsläppen av växthusgaser. På Lunds universitet vill man skapa modeller för att minska detta.

– Vi är en resurs i samhällsutvecklingen, säger Lena Neij, professor vid Internationella miljöinstitutet.

Hon tar emot i institutets lokaler i centrala Lund. Utanför virvlar höstlöven och på håll hörs domkyrkans kyrkklockor ringa.

Vi befinner oss i en för Skandinavien ovanligt tät stad, och Lena Neij är övertygad om att medeltidsstäder också hör framtiden till.

– Det går inte att i förlängningen bygga städer där man är beroende av bilen. Städernas tillväxt är en stor utmaning, men kan leda till spännande och innovativa lösningar, säger hon.

Lösningarna finns redan i stor utsträckning – vad som saknas är tillämpningen, menar hon.

– De skulle ge fantastiska resultat. Vi ser hur byggnaderna kan bli allt mer energieffektiva, hur man bygger solceller på hustaken och skapar nya modeller för avfallshantering, säger hon.

Vill att fler utnyttjar akademin

Mot bakgrund av detta sträcker hon ut en hand till alla aktörer som arbetar med att minska sin miljö- och klimatpåverka. För kanske är inte akademin den första instans som näringsliv och kommunala enheter vänder sig till när man planerar nya, hållbara stadsdelar.

“Medan nationer pratar, agerar städer.”

Tråkigt, tycker Lena Neij, som i mars också tilldelades en Unescoprofessur för sitt arbete kring hållbar utveckling och miljöpolicys.

– Vi önskar allt mer att kunna vara ett forum som sammanför olika initiativ och krafter som verkar för mer hållbara städer, säger hon.

Tror på stadens potential

Även om staden har sina uppenbara problem, tror Lena Neij ändå på dess potential.

– Städerna är en fantastisk arena att arbeta i och agerar ofta proaktivt och pragmatiskt för att lösa problem, säger hon.

Under klimattoppmötet i Köpenhamn yttrade Torontos dåvarande borgmästare: ”Medan nationer pratar, agerar städer.”

Lena Neij håller med, och menar att besluten i första hand fattas på lokal nivå. Där kan även samarbetet mellan akademi, näringsliv och stadens beslutsfattare byggas upp och fungera långsiktigt, menar hon.

– Sådana samarbeten ser vi utvecklas i många städer i dag, säger Lena Neij.

Jobbar lokalt

På lokalt plan arbetar Lunds universitet med en rad forskargrupper inom bebyggelse, energi, avloppshantering för att skapa klimatsmarta modeller för framtidens städer. Man samarbetar också med Lunds stad inför kommande miljösatsningar.

– På så vis blir forskningen inte bara teoretisk, utan vi kan även stödja städerna i praktiken, säger hon.

Text: Ola Isaksson

Bild: Kennet Ruona