LITE-huset, ett energieffektivt hus

Studenttävling i bästa hållbarhetshus gick till LITE house som har skapat ett energieffektivt hus som är ett plusenergihus, vilket innebär att byggnaden kommer att producera mer energi än vad den gör av med. Med effektiv geometri tas regnet tillvara och vattnet lagras till spolning av toaletter och rengöring av solceller. Solpaneler tillgodoser byggnadens hela energibehov.

Hållbarhetshuset ska användas som arena för dialog angående hållbar utveckling mellan Lunds kommun, dess invånare och olika samhällsaktörer. Forskarvärlden, näringslivet, offentlig sektor, föreningslivet och allmänheten – alla ska ha del i verksamheten. Huset kommer att byggas i samarbete med studenter från Lunds tekniska högskola.

Publicerad: 2012