Synkrotronljus vid MAX IV

Elektroner som accelereras till nära ljushastigheten avger strålning i form av synkrotronljus när ett starkt magnetfält böjer av deras bana. Synkrotronljus är ett ljus som är oerhört briljant, det vill säga foton-tätt, och som är lika intensivt på alla våglängder. Det är den kortvågiga och energirika röntgenstrålningen som utnyttjas inom forskningen. Denna löser upp ”klistret” mellan atomerna; den påverkar således elektronerna. Man kan undersöka hur atomer och kemiska föreningar ligger i materialet och hur de beter sig under olika förhållanden.

Synkrotronstrålning används inom fysik, kemi, biologi, medicin och materialvetenskap för att bestämma egenskaperna hos olika ämnen. Forskning med hjälp av synkrotronstrålning kan bidra till att: ner på proteinnivå förstå och bota sjukdomar, möta globala energiutmaningar, följa föroreningars spridning i naturen, studera brister i och utveckla nya material, restaurera konstföremål och byggnader, förstå hur meteoriter och kometer uppstått och mycket mer.

Text: Pia Romare