Snabelsvärmare, Deilephila elpenor, kan inte bara se bra på natten de kan också urskilja blommornas färg i ljuset från stjärnorna. Foto: Michael Pfaff

Knivskarp syn i nattens djungel

Vissa insekter ser fantastiskt bra på natten trots att de har samma sorts fasettögon som insekter som är aktiva på dagen. I regnskogen i Panama lever ett nattaktivt bi som kan uppfatta ljusintensiteter som är 100 miljoner gånger svagare än dagsljus!

Hur förbättrar flygande insekter sin syn på natten? Det gäller att få in så mycket ljus, så många fotoner, som möjligt. Genom att summera inkommande ljussignaler från flera facettlinser – vilket görs i den optiska delen av hjärnan – blir den mottagna bilden ljusstarkare. Samtidigt blir bilden vid så kallad rumslig summering mindre detaljrik. Men huvudsaken för flygande insekter är att hinna med att se snabba förändringar.

Andra, långsammare, insekter använder sig i stället av tidssummering av ljuset. De samlar in ljus under längre tid i mörker, vilket ger en ljusstarkare och mer detaljrik bild på bekostnad av förmågan att se rörelser. Precis som när man ökar slutartiden i en kamera.

Eric Warrant, professor vid biologiska institutionen, utvecklade för femton år sedan en teoretisk modell som visar hur insekter förbättrar sin syn på natten. Genom att mäta ögats signaler kunde han omvandla resultaten till en matematisk algoritm. Läs mer och se film här.

Text: Pia Romare

Syngruppen

Eric Warrant ingår i Syngruppen vid Biologiska institutionen, Lunds universitet vilken är en världsledande forskargrupp inom jämförande synforskning.