Det tropiska biet Megalopta genalis kan uppfatta ljusintensiteter som är 100 miljoner gånger svagare än dagsljus. Bild tagen med svepelektronmikroskop av Rita Wallén (färgad av Eric Warrant).

Bilens videokamera ger dig syn som en insekt

De nattaktiva insekternas sätt att förstärka inkommande ljus skulle kunna förbättra hur kameror fungerar i svagt ljus. Eric Warrant fick därför idén att applicera sin algoritm på en videokamera – en algoritm som känner av ljuset ute och hur mycket kameran rör sig. På samma sätt som hos insekterna justeras balansen mellan rums- och tidssummering för att få in mycket ljus. Idén har lett till ett samarbete med bilföretaget Toyota för att ta fram en videokamera som hjälper bilförare att uppmärksamma fotgängare i mörker. För att testa videokameran byggde Eric Warrant och hans kollegor upp en stadsmiljö runt en tågbana. Enbart i ljuset från modellhusens fönster ser inte ”tågföraren” mycket. Men med den nya kameran avslöjas vad som rör sig på spåret!

Eric Warrent

Eric Warrent ingår i Syngruppen vid Biologiska institutionen, Lunds universitet. Syngruppen är en världsledande forskargrupp inom jämförande synforskning.