Hon håller ögonen uppkopplade

Google Glass är ett av Googles senaste och mest spännande projekt där användbarhet – inte teknik – är i fokus. En av nyckelpersonerna bakom glasögonen som alltid ger svar på tal är svenska Isabelle Olsson, industridesigner från Lunds Tekniska Högskola. Här en intervju med Isabelle om Google Glass, studierna på LTH och hur hon fick jobbet på Google.

Google X tillhör Google och är en av Kaliforniens mest mytomspunna organisationer. Avdelningen ligger ett stenkast från Googles huvudkontor Googleplex i Silicon Valley, och det är också här som Isabelle Olsson arbetar. På Google X utvecklas de flesta av Googles spännande och futuristiska projekt, såsom självkörande bilar och internet via ballonger.

Ett rykte, som dock ihärdigt förnekats av Google, är att Google X även utvecklar en rymdhiss som skulle kunna flytta saker från jorden ut i rymden.

– Google X väjer inte för det omöjliga. Om det inte är ett riktigt rejält utmanande projekt så skulle vi inte arbeta med det. Glass är ett sådant projekt, där målet är att få tekniken ur vägen och ta den närmare dina sinnen. Som designer är det en enorm utmaning att skapa sådant som normalt kanske skulle ligga fem–tio år framåt i tiden, säger Isabelle Olsson.

Hon säger att Google Glass har potential att förbättra människors liv genom att låta folk vara mer uppkopplade, samtidigt som tekniken i sig ska vara mindre distraherande.

Att ta en ny produkt som Glass till marknaden är enligt Isabelle lika utmanande som att designa den. Innan Google Glass lanserades presenterades bland annat en video om hur det skulle kunna kännas att bära glasögonen. Google Glass visades också på en modevecka i New York i en show tillsammans med modeikonen, tillika forna prinsessan, Diane von Fürstenberg.

Ett superhemligt projekt på en superhemlig avdelning på ett av världens mest inflytelserika företag. Vardagarna för Isabelle innehåller många spännande upplevelser.

– Jag kommer ihåg när jag för första gången insåg vad jag höll på att jobba med och flippade då ut lite. Men så fort jag förstod vad det hela handlade om så var jag med på spåret och fick det övergripande målet i sikte. Hittills har jag varit överväldigad av hur positiva alla är till Glass, och jag ser fram emot att låta folk använda produkten, säger hon.

”Som designer är det en enorm utmaning att skapa sådant som normalt kanske skulle ligga fem–tio år framåt i tiden.”

Ryktet om Google som en arbetsgivare som noga utvärderar sina potentiella anställda är sant. För Isabelle började banan på Google genom att en rekryterare kontaktade henne via CV-sajten LinkedIn.

– Jag arbetade för det högprofilerade designföretaget Fuseproject, lett av industrientreprenören Yves Béhar i San Franciso, med allt från armbandsur och glasögon till möbler och utställningar. Efter den första kontakten med Google genomgick jag fler än tio intervjuer med olika människor i företagets kärnteam. Därefter fick jag till slut ett jobberbjudande, säger hon.

Hur stor nytta har du av dina LTH-studier i arbetet med Glass?

– Studierna på LTH och industridesignutbildningen har hittills varit ovärderliga för min karriär. Genom mina studier fick jag en hel del god grundkunskap. Kanske ännu viktigare är att jag även utvecklade en självsäkerhet och problemlösningskapacitet.

Under studietiden uppmuntrades vi att presentera på engelska, vilket har visat sig vara extremt värdefullt. Hon lyfter även fram det positiva i att arbeta i team med projekt från den ”riktiga världen”, eftersom det ger en god inblick i hur tiden efter studierna kommer att bli.

– Att bo och studera i Lund är väldigt roligt, och närheten till Europa är definitivt ett plus. LTH erbjuder såväl teknisk som konstnärlig kompetens.

Hur är det att bo och arbeta i USA?

– Att bo och arbeta i USA är annorlunda. Ditt öde baseras inte på varifrån du kommer eller hur många års erfarenhet du har – det baseras på vad du åstadkommer. Det är både nervpåfrestande och befriande på samma gång. Amerikaner är väldigt välkomnande och det är lätt att leva här, samtidigt som det är utmanande att skapa en miljö där du känner dig hemma. Jag hade tänkt stanna ett halvår men har bott här över fyra år redan.

Text: Anders Frick

Publicerad: 2014

Vad är Google glass

Google Glass är inte några vanliga glasögon utan mer som en bärbar dator. Genom att prata med sina glasögon kan man fotografera, chatta, få vägbeskrivning med mera, mitt framför ögonen.