Hållbar beteendeknuff kan bli nytt statligt verktyg

Vi vill göra rätt. Slänga mindre mat, ta bussen istället för bilen och kasta pappret i tunnan istället för på gatan. Ändå blir det ofta fel. Men en knuff i rätt riktning kan vara allt som behövs för att bli en mer hållbar konsument. Metoden som väcker allt större intresse kallas nudging och presenteras snart för regeringen i en ny rapport.

– Nudging kan sägas vara åtgärder som påverkar våra beslut, val eller beteenden på ett förutsägbart sätt i situationer där vi inte tänker aktivt, i dagliga rutiner eller där besluten är svåra. Vårt beteende är ju inte alltid resultatet av ett aktivt val, utan följer ofta ett invant mönster, säger Oksana Mont.

Nu vill Naturvårdsverket ta reda på om den beteendevetenskapliga metoden i grön tappning kan få fler att agera hållbart i vardagen. Den nyskriva rapporten, författad av Oksana Mont, Matthias Eva Heiskanen och Matthias Lehner, forskare i hållbar konsumtion vid Internationella Miljöinstitutet vid Lunds universitet, publiceras i september.

Det effektivaste nudgingverktyget är att erbjuda en ny standardalternativ, det som på engelska kallas default. Det kan ske genom att förenkla och paketera komplex information och på så vis göra det enklare för oss vardagsstressade och mindre kunniga konsumenter att göra ett hållbart val. Det kan också göras med förändringar i den fysiska miljön, som att exponera frukt istället för godis vid snabbköpskassan eller att bygga farthinder på villagator för att få bilisterna att minska farten.

– Nudging är ett komplement till statliga traditionella styrmedel, förordningar och lagar, poängterar Oksana Mont, och fortsätter:

– Att påverka genom att ändra förutsättningar är egentligen inget nytt, men med nudging kan man förändra även rutinmässigt beteende, nå de som inte reflekterar över sitt beteende överhuvudtaget eller de som har ett lågt miljöengagemang. Och det ger såklart ytterligare genomslag än när man bara tillhandahåller miljöinformation till de som är intresserade i miljöfrågor, säger Oksana Mont.

Hittills har nudgingstudier främst genomförts inom energiområdet, men livsmedel och transporter är två andra områden där nudgingforskning visat en viss potential som metod för att påverka mot en hållbarare konsumtion.

Oksana Mont ger ett exempel:

– På en stor norsk hotellkedja bytte man nyligen stora tallrikar vid middagsbuffén mot lite mindre. I ett slag kunde man notera kraftigt minskade mängder med matavfall. Gästerna la upp mindre mat och åt därför också upp maten. Det fanns inget tvång, men metod var ändå så effektiv att den ändrade ett invant och oreflekterat beteende.

Nu hoppas Oksana Mont på mer svensk forskning om nudging som verktyg.

– Vi kan använda tidigare beteendevetenskapliga studier, men behöver mer forskning om hureffektiva nudgingverktyg är i olika konsumtionsdomäner. Ytterst är det en resursfråga. Statenmåste ta ledarskapet för att införa nya systemlösningar för en hållbar konsumtion. I det arbetettror vi att nudging är ett bra komplement.

Text: Sara Bernstrup Nilsson

Foto: Kennet Ruona