Sekundsnabba beslut i butiken

En och en halv sekund. På den tiden måste förpackningens budskap gå fram för att konsumenten inte ska släppa blicken och välja en konkurrerande vara i mataffären.

Genom att mäta konsumenters ögonrörelser har en forskargrupp på Humanistlaboratoriet upptäckt att vi högst tittar på hälften av utbudet på hyllan när vi letar efter en viss vara. Den förpackning som vi till slut väljer att plocka upp får omkring sju sekunder av vår uppmärksamhet.

– Det vi ägnar mest tid åt är de mellansvåra besluten. Att välja mjölk, som vi köper ofta, är ett lätt beslut. Sylt, som vi köper sällan, blir en övermäktig uppgift som vi inte heller lägger så mycket tid på. Att välja pasta, som vi köper relativt ofta men inte varje gång vi handlar, ägnar vi däremot mer tid till, säger Kerstin Gidlöf, doktorand i kognitionsvetenskap.

”70 procent av våra val görs i butiken.”

Enligt henne finns det två typer av val – antingen har man bestämt sig för vad man ska köpa innan man går in i butiken eller så gör man sitt val direkt framför hyllan.

– Men vanligast är att man faktiskt bestämmer sig inne i mataffären. Studier visar att hela 70 procent av våra val görs i butiken, säger Kerstin Gidlöf.

Preliminära resultat, från forskning gjord i somras, visar att produkternas placering på hyllorna inte spelar någon roll för etablerade varor, medan det för andra har stor betydelse.

– Men det är inte den centrala positionen som är bäst, utan placeringen snett upp till vänster sett från mitten av hyllan, säger Kerstin Gidlöf.

Text: Cecilia Franke

Foto: Charlotte Carlberg Bärg

Publicerad: 2013

Se även