Gitarr utskriven med 3 D skrivare

Världens första livekonsert med ”3D-instrument”

Vid Lunds universitet kunde man i höstas för första gången lyssna på musik med ett band som spelade på 3-D utskrivna instrument. Bandet innehöll en trumma, tangentbord och två gitarrer, alla 3D-utskrivna av Lunds universitet professor Olaf Diegel. Bandmedlemmarna var studenter vid Lunds universitets Musikhögskolan i Malmö.

– Med 3D-utskrifter kan jag skapa komplexa former som är omöjliga att göra på något annat sätt. Instrumenten kan även skräddarsys för musikerna, säger Diegel, professor i produktutveckling.

Diegel har arbetat med 3D-utskrifter sedan mitten av 90-talet, men det var för två år sedan han började skriva ut musikinstrument. Inom det medicinska området används redan 3D-utskrifter för höftproteser och hörapparater. Diegel själv har arbetat med ett projekt som involverar 3D-tryckta skoinlägg för diabetiker.

– Idag är det dyrt och tidskrävande att få skoinlägg. Med en 3D-skrivare i butiken, kan det göras på plats när du ska köpa skor ”, förklarar Diegel.

När det gäller att skriva ut instrument börjar det mer och mer bli accepterat av musiksamhället.

– Musiker är mycket kreativa, men också mycket konservativa, så deras reaktioner har varit intressanta. Den utskrivna plastgitarren väcker först misstänksamhet. Men när de sedan leker med den är de förvånade över att det låter som en högkvalitativ elgitarr, avslutar Diegel.

Text: Lotte Billing