Bombarderbaggen sprutar ut en irriterande dimma. Bild från www.swedishbiomimetics3000.com

Bombarderbaggens dimmiga bombardemang

Bombarderbaggen Brachinus crepitans är en centimeterlång skalbagge som avskräcker sina fiender, som myror och grodor, genom att rikta sin bakkropp mot angriparen och – med en smäll – spruta ut en irriterande vätskedimma. För några år fick en forskargrupp vid Leeds universitet idén att utveckla baggens teknik till en ny sprejteknologi.

Dimman genereras med hjälp av värme och inte med tryck som är fallet med de sprejtekniker som används i dagens motorer. Den nya sprejteknologin har bland annat lett till att forskare vid avdelning för förbränningsmotorer på Lunds Tekniska Högskola (LTH) – i samarbete med företaget Swedish Biomimetics 3000 – nu vidareutvecklar tekniken till att användas för bränsleinsprutning i dieselmotorer.

Under nästa år räknar forskarna med att ha förstadiet till en prototyp klar. När tekniken väl finns i dieselmotorer kommer det innebära billigare insprutare vilka kräver mindre energi samt ger möjlighet till minskade utsläpp enligt Per Tunestål, professor i Förbränningsmotorer vid LTH och en av initiativtagarna till att vidareutveckla tekniken för dieselinsprutning.

Text: Pia Romare