Gröna städer växer underifrån

Klimatforskaren Harriet Bulkeley tror inte att direktiv uppifrån leder till att vi förändrar vårt beteende. Däremot tror hon på de kreativa och trevande miljöexperiment som hon sett poppa upp i städer runt om i världen. Nu ska hon studera klimatsmarta lösningar i Sverige.

Under sin tid vid Lunds universitet kommer Harriet Bulkeley tillsammans med en forskargrupp studera Lunds Energis fjärrvärmesystem samt klimatsmarta projekt i Malmö och i Stockholm. Kanske kommer de även att hinna med Köpenhamn som på senare tid utmärkt sig som världens cykelvänligaste stad.

– Eftersom 70 procent av jordens utsläpp kommer från städer så blir deras miljöåtgärder oerhört betydelsefulla, säger Harriet Bulkeley.

Harriet Bulkeley började intressera sig för städernas roll i klimatkampen när hon skrev sin doktorsavhandling i Australien på 90-talet. Där, i landet som gjort sig känt för att inte vilja sluta några internationella klimatavtal, kom hon i kontakt med lokalpolitiker som var mycket mer framsynta än regeringspolitikerna. Hon tar den lilla kolstaden Newcastle norr om Sydney som exempel. Där knöt man nätverk med miljövänliga städer världen över, experimenterade med förnyelsebara energikällor och lyckades dessutom sänka invånarnas energikostnader.

– Tvärtemot vad man hade kunnat tro så är det inte städernas storlek eller ekonomiska ställning som avgör hur pass engagerade de är i klimatförbättrande åtgärder, säger Harriet Bulkeley. Vad som krävs är så kallade ”political champions”, det vill säga visionärer med förmåga att bilda breda nätverk och genomdriva stora förändringar.

Som exempel nämner hon Sao Paolo där privata fastighetsägare och stadens energiverk gått samman och försett hela stadsdelar med solpaneler och på så sätt kraftigt minskat användningen av fossila bränslen. Ett annat exempel är Bangalore i Indien där byggföretag marknadsför sig som miljövänliga genom att bygga fastigheter utan badkar, med små frysboxar och med utrymme till egna odlingar. Ett tredje är Philadelphia i USA där man experimenterar genom att måla alla tak vita så att husen blir svalare på sommaren. På så sätt har användningen av luftkonditionering minskat.

Harriet Bulkeley menar att direktiv uppifrån som manar till större miljövänlighet verkar ha liten effekt på vårt beteende. Däremot tror hon att lyckade klimatsmarta experiment sprider sig som ringar på vatten. Ett exempel på detta är bilpooler, ett annat är så kallad coachsurfing.

– Jag tror inte att vi någonsin kommer att kunna kontrollera klimatförändringarna genom att mäta dem eller styra genom direktiv, säger hon. Vi måste givetvis jobba på fler fronter men jag tror att vi behöver ägna oss mindre åt olika mätningar och mer åt att hitta koldioxidsmarta lösningar. Vi måste ta fasta på vad det är för drivkrafter som får människor att engagera sig och vilja använda sig av en viss lösning.

Text: Ulrika Oredsson

Publicerad: 2014

Om gästprofessuren

Vid kungens 50-årsdag 1996 inrättades en gästprofessur i miljövetenskap i hans namn. Professuren, som bekostas av flera olika forskningsstiftelser, akademier samt Svenskt Näringsliv, går varje år till en framstående utländsk forskare som kan bidra till förnyelse av svensk miljövetenskap. Ämnesområdet miljövetenskap ges en bred tolkning vid beviljande av professuren, och kan omfatta teknik, naturvetenskap, samhällsvetenskap och humaniora. Lunds universitet är högst rankat i Sverige när det gäller miljövetenskap, nummer 32 i världen enligt QS ranking, och det är inte första gången som gästprofessuren förläggs här.