I andningsrummet tränar man på hur man ska andas och ligga still vid strålning.

Strålning i världsklass

Kortare stråltider, bättre precision och mindre risker för skador av intilliggande vävnad.

Den nya strålbehandlingskliniken vid Skånes universitetssjukhus i Lund blir den mest avancerade i Europa. Med sex nya behandlingsrum med den allra senaste tekniken och nya metoder som har utvecklats i samarbete med Lunds universitet erbjuds cancerpatienter i hela södra Sverige behandling i världsklass.

I det nya ”strålhuset” i Lund, som invigs i maj 2013, samlas all teknik och all spetskompetens kring strålbehandling – inklusive forskningen som bedrivs i samverkan med Lunds Universitet.

– Här finns en ny generation av strålmaskiner som gör det möjligt att avgränsa strålningen bättre och kompensera för rörelser på ett sätt som vi inte har kunnat tidigare, säger Sven Bäck, docent och strålfysiker vid Lunds universitet och Skånes Universitetssjukhus.

Med den nya typen av maskiner, som har testats och körts i ett år i Malmö, kan man se tumörens form och läge med en precision som motsvarar skiktröntgen och maskinen kan köras utan så kallad utjämningsfilter, vilket innebär mindre spridd strålning och kortare behandlingstider.

Genom att mäta och utvärdera stråldoser i realtid skapas exempelvis nya möjligheter att optimera strålbehandlingen och samtidigt minska risken för att frisk vävnad skadas.

Andra forskningsprojekt fokuserar på att vidareutveckla andningsanpassad behandling av vänstersidig bröstcancer. Metoden går ut på att bara stråla vid inandning för att minimera risken för skador i underliggande vävnad kring hjärtat och nu tas konceptet vidare genom optisk ytscanning för attsäkerställa patientens position inför varje behandling.

Med nya maskiner och specialutvecklade program kommer bland annat behandling av bröstcancer och prostatacancer, de två i särklass vanligaste cancerformerna, att kunna förbättras påtagligt.

Text: Sven-E Lindberg

Foto: Gugge Celander